Baringspijn en -houdingen

Baringspijn

Bevallen doet pijn, daar kan niemand omheen. Baringspijn wordt veroorzaakt door een complex samenspel van biologische, psychologische en sociale factoren. En in sterke mate bepaald door individuele interpretatie en anticipatie. Hoeveel pijn jij zult ervaren kan niemand voorspellen. Dit hangt dus af van verschillende factoren. Baringspijn is er ook niet voor niets. Het heeft een duidelijke functie tijdens de baring. In het bevallingsproces speelt het een rol bij het signaleren van de voortgang en het opmerken van knelpunten en complicaties. De pijn zorgt ervoor dat je als barende je aandacht richt op je eigen lichaam. Ook heeft het invloed op het baringsgedrag (wel of niet persen). Daarnaast lokt het empathie en ondersteuning uit van de mensen in je omgeving. De pijn zet eveneens talrijke nuttige stressmechanismen in werking. Het zorgt onder andere voor de stijging van de oxytocinespiegels en dit is belangrijk voor de voortgang van de baring. Ook bevordert het de aanmaak van endorfines, die een natuurlijke pijnverlichtende werking geven. Je kindje komt hierdoor in staat van paraatheid, zodat het direct na de geboorte gaat ademen. Met het wegnemen van baringspijn verdwijnen ook de nuttige functies van baringspijn voor het verloop van de bevalling. Daarom is het noodzakelijk altijd na te denken over de zin van baringspijn voordat deze eventueel bestreden wordt.

Een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding op de bevalling is het halve werk. Lees folders, tijdschriften en boeken over bevallen. Bezoek onze informatiebijeenkomst. Stel vooral ook al je vragen op het spreekuur. Volg een zwangerschapscursus en oefen alvast met ademhalingstechnieken. Dit allemaal zorgt er voor dat je je tijdens de bevalling beter kunt ontspannen, waardoor je minder last hebt van de pijn. Je weet wat er kan gebeuren en wat je zelf kunt doen. Zo krijg je meer controle en vertrouwen dat je de bevalling aankunt.
            Aanmelden