Bloedverlies en leven voelen

Bloedverlies

Bloedverlies eerste helft zwangerschap
Bloedverlies in de eerste 16 weken van de zwangerschap komt voor bij één op de vijf vrouwen. Bij de helft van deze vrouwen houdt het bloedverlies na enkele dagen op en gaat de zwangerschap normaal verder. Het kan zijn dat de bloeding veroorzaakt is door de innesteling of dat er een vaatje in de baarmoedermond gesprongen is. Soms blijft er sprake van bloedverlies tijdens de zwangerschap en kan de oorzaak niet gevonden worden.

Bij de andere helft blijft het bloedverlies bestaan en kan er sprake zijn van een miskraam. Een miskraam gaat vaak gepaard met buikpijnklachten. Lees hier meer over bij een miskraam.

Bloedverlies tweede helft zwangerschap
Als bloedverlies optreedt na de derde maand van je zwangerschap neem dan contact met de dienstdoende verloskundige via het spoednummer op. Vaak is het bloedverlies onschuldig. Na geslachtsgemeenschap kan er bloedverlies optreden omdat er dan een vaatje in de baarmoedermond geknapt is, dit is onschuldig en vrijen tijdens de zwangerschap mag. Zie ook seksualiteit. In sommige gevallen is er geen direct aanwijsbare oorzaak van het bloedverlies. Als je rond 28 weken of later in de zwangerschap bloed verliest, kan dit andere oorzaken hebben. Neem hier dan contact met ons op. Na het verliezen van helderrood bloed, kun je nog wat bruinig vocht verliezen. Dit is oud bloed en kan geen kwaad.

Leven voelen
Voor 24 weken zwangerschap hebben nagenoeg alle zwangeren hun baby voor het eerst voelen bewegen. Vanaf 26 weken zwangerschap kun je je kindje dagelijks voelen bewegen. Het beweegpatroon van baby’s kan onderling heel verschillend zijn. Sommige baby’s bewegen rustig, anderen heftig en sommigen wisselen dit af. Voel je de baby (bijna) niet bewegen gedurende 6 uur (’s nachts mag er iets meer tijd tussen zitten), neem dan een warme douche en ga een uur ontspannen op de bank liggen met je handen op je buik. Als je hem dan nog steeds niet voelt, neem dan contact met ons op. Ook als je ongerust bent. In de verschillende fasen van de zwangerschap kan een baby een verschillend beweegpatroon vertonen. Op het einde van de zwangerschap is de ruimte in de baarmoeder om flink te bewegen beperkt waardoor je meer schuivende bewegingen kunt voelen, dit is normaal. Bel ons echter bij twijfel of ongerustheid.

In de folder ‘je baby voelen bewegen‘ kun je meer informatie lezen over het bewegingspatroon van je kindje. Klik hier voor de folder in het Nederlands, Engels of Arabisch.

Direct inschrijven